top of page

Antwoord op uw vragen

Heeft u een vraag over de VisionScan oogscreening? Kijk dan eerst of uw vraag hieronder al wordt beantwoord. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via het contactformulier

  • Als ik bij een reguliere oogmeting door een opticien van Van der Leeuw Optiek word doorverwezen voor een VisionScan, betekent dit dan dat er echt iets aan de hand is met mijn ogen?
    Nee. Het kan zijn dat de opticien tijdens de reguliere oogmeting heeft gezien dat uw ogen wat droger zijn dan normaal of dat er een zichtvermindering is die een andere oorzaak lijkt te hebben. Daarnaast is de kans op een oogaandoening boven de 40 jaar groter. Heeft u een familielid met een oogaandoening? Ook dan is de kans groter dat er een andere oorzaak is voor uw verminderd zicht. Een VisionScan is een preventieve screening van het oog om eventuele oogaandoeningen aan het oog uit te sluiten.
  • Zit ik bij het onderzoek achter een oogmeetinstrument of wordt er op een andere manier onderzocht?
    Tijdens het onderzoek neemt u plaats achter de nieuwste, meest innovatieve meetapparatuur. Deze apparatuur ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit als een regulier oogmeetinstrument. Toch zijn de VisionScan instrumenten veel nauwkeuriger. Dat komt omdat de techniek het mogelijk maakt om hoge resolutie beelden van de structuren van het oog te maken. De beelden geven een doorsnede weer van bijvoorbeeld het netvlies of de zenuw. Zo wordt uw oog in detail in beeld gebracht en controleert de optometrist uw oog op bijzonderheden.
  • Klopt het dat ik druppels in mijn oog krijg tijdens het onderzoek?
    Ja, u krijgt een aantal verschillende druppels in uw ogen. De druppels zorgen ervoor dat uw pupil groter wordt. Dit maakt het voor de specialist mogelijk om door uw pupil met de VisionScanapparatuur beelden te maken van uw hele oog. De oogdruppels kunnen nog 24 uur na de screening invloed hebben op uw zicht en uw gevoeligheid voor licht. Wij adviseren u daarom een zonnebril mee te nemen en zolang uw pupillen vergroot zijn niet zelf auto te rijden. Daarnaast is het verstandig om iemand mee te nemen die u, als dat nodig is, kan begeleiden.
  • Wat gebeurd er als er iets aan mijn oog geconstateerd wordt?
    Dit is afhankelijk van wat er precies bij u is geconstateerd. Mocht het zo zijn dat u zelf de oorzaak kunt verminderen of verhelpen dan krijgt u een advies hoe u dit het beste kunt doen. Uiteraard krijgt u deze informatie mee naar huis, zodat u dit thuis nog eens na kunt lezen. Wanneer uit de resultaten blijkt dat doorverwijzing naar een huisarts of oogarts noodzakelijk is, dan zal de optometrist dit voor u verzorgen.
  • Kan ik bij jullie ook terecht met vragen over brilvervangende chirurgie?
    VisionScan is een exclusieve dienst van Van der Leeuw Optiek. Deze opticien is ook een officieel EyeScan onderzoekscentrum. Dat betekent dat u al uw vragen rondom goed zicht, uw ogen en brilvervangende chirurgie aan zowel de VisionScan specialist als één van de andere hoogopgeleide optometristen van Van der Leeuw Optiek kunt stellen. Wel is de VisionScan echt gericht op een screening van het oog en dient niet als vooronderzoek voor bril vervangende chirurgie. Hebt u alleen vragen over bril vervangende chirurgie? Ga dan naar www.vanderleeuwoptiek.nl voor meer informatie.
  • Hoe lang duurt een VisionScan?
    Een VisionScan duurt ongeveer 60 minuten.
  • Wat zijn de kosten van een VisionScan?
    De kosten bedragen € 98,-. Voor dit bedrag krijgt u een oogmeting en worden uw ogen uitgebreid gecontroleerd op de meest voorkomende oorzaken van zichtvermindering. U kunt ook alleen kiezen voor een droge ogen onderzoek. De kosten daarvoor bedragen € 55,-.
  • Waarom zit VisionScan op de optometrieafdeling van Van der Leeuw Optiek?
    VisionScan is opgericht door Van der Leeuw Optiek. Het is een exclusieve dienst die Van der Leeuw biedt om nog beter zorg te kunnen dragen voor de velen ogen die de optometristen dagelijks te zien krijgen. Voor VisionScan is een speciale afdeling ingericht met de meest innovatieve screeningsapparatuur. Uiteraard kunt u voor een VisionScan ook bij ons terecht wanneer u geen klant bent bij Van der Leeuw Optiek.
  • Moet ik al een klant zijn bij Van der Leeuw Optiek om een VisionScan te kunnen laten uitvoeren?
    Nee, iedereen is bij ons welkom voor een VisionScan. De gezondheid van uw ogen staat voorop en daarom maakt het voor ons niet uit als u uw lenzen of bril bij een andere opticien heeft gekocht. Of als u nog nooit bij een opticien bent geweest. Wij staan altijd voor u klaar.
bottom of page